Monday, January 9, 2012

Wajib Ke Menangis Masa Tengok Orang Mati ?

Di suatu hari yang suram...
Tatkala sekujur jenazah dibacakan Surah Yasin...

" Awak tak menangis pun macam orang lain..tak sedih ke tengok sedara awak meninggal? "

Ini masalah aku setiap kali hadir menziarahi kematian...
Tak setitik pun air mata aku jatuh....
Dan tiada linangan airmata kelihatan...
Entah kenapa ye... 

Tapi orang lain melihat ini sebagai satu masalah...pada aku tidak...
Aku cuma bersedih dalam hati je...
Kalau bab lain teresak jugak aku meraung...
Tapi bila bab tengok orang mati tak pulak...
Walaupun sedara terdekat...

Terasa kehilangan...tapi...
Mungkin aku dah ajar dalam diri sendiri...
Jangan menangis...terseksa si mati...

Aku jugak ada tabiat lain....
Suka tengok kubur...
Setiap kali lalu kawasan kubur aku akan bagi salam dan tenung...
Dalam hati seraya berkata " satu hari nanti inilah rumah tumpangan aku "
Dah terajar diri sendiri...suka bagi salam bila lintasi kawasan kubur...

Sehingga suatu hari pernah aku tersasul....
Memberi salam ketika lalu di kuburan cina...
Astagfirullah...terlepaslah...
Dosa agaknya...aduh...tabiat-tabiat...

Tapi kalau mak ayah suami & adik-adik aku mati nanti....
Menangis ke tak aku ?
Mintak-mintak tak meraunglah...

P/S : " Mati Itu Pasti "

2 comments:

Izz Faizah said...

anyway..kalo nk menangis pun jgn smpai merintih..:(

LydSunshine said...

Tak wajib. Mungkin org yg tanya tu terlalu ikut perasaan kot. Saya ni kuat nangis, tp tengok la pada apa benda. Kalo tentang mak abah, family dan suami... mmg la mudah je kuar airmata. *er,... tgk tentang dhia pun nangis. huhu.

Kalo pergi majlis kematian, setakat ni belum nangis lagi.