Monday, August 29, 2011

Resepi Rendang Daging Nogori Sombilan

Salam guyzzz!!! Sok dah hari raya...hari ni last pose...so MK dan adik2 masak ok...
Rendang Daging Ala Nogori Sombilan....
Resepi kuarga ni...sebab mak MK org Rembau Negeri Sembilan....Ekau orang mano????
hihihihii....

Bahan-bahan A :-
Daging (terpulang nak banyak mana)
Lada Kering (Kisar halus)
Bawang kecil (Kisar Halus)
Bawang Putih (kisar halus)
Serai (kisar Halus)
Halia Muda (Kisar Halus)
Serbuk jintan manis
Serbuk jintan putih
Sebuk Ketumbar
3 Sekawan (bunga lawang,kulit kayu manis, bunga cengkih)
Kerisik kelapa

Bahan-Bahan B :-
Pati Santan Kelapa
Daun kunyit (dihiris)
Daun Limau Purut (dihiris)
Garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya :-
1. Gaulkan semua bahan A.
2. Jerang didalam kuali dengan api yang perlahan..masak sehingga kering air dagingnya..
3. Apabila daging telah empuk sedikit, masukkan pati santan kelapa...sentiasa kacau sehingga rendang
    benar-benar kering dan dagingnya lembut....
4. Apabila rendang sudah hampir kering, masukkan garam dan gula secukup rasa...
5. Masukkan daun kunyit dan daun limau purut..kacau sehingga sebati...
6. Tunggu sehingga rendang benar-benar kering....
7. Siap dan boleh dihidangkan untuk tetamu pada hari lebaran nanti....selamat mencuba!!!

Ikuti Aktiviti Kami sepanjang menyediakan juadah rendang ni yer.....

Tukang kupas bawang...wuuu sedih!!
Geram aku pasal banyak sgt bawang nk dikupas...tp tak gila lg :-)

Rajin adik aku ni tolong mesin kelapa...
Daging utk dikorban jadi rendang...
Kacak tak adik aku???kacaklah sangat!!!
Antara bahan-bahan
Ni pun bahan jugak
Hoi orang suruh wat keje bukan bergambar!!!

Cewah!!rajin konon..wayang je korang...
Sebenarnya ni la tugas dieorg..haram nolong!!!
Ni lg sorg...patut senyap dalam bilik...hampeh...
Jejaka Kacak Malaya nak jual minyak..Peewiitttt!!!
Tengah kira mercun bola...kau klu kne tangkap polis padan muka!!!
Bahan campuran rendang
kacau dan bubuh kerisik
bubuh santan dan keringkan...garam gula jgn lupa
La Wan(nenek aku) nak glamor jugak ke...meh snap pic wan masuk blog..hahhahahah!!
Ok geng tu je la nak share...pic rendang siap takde la ye...sebab masa aku taip entry ni
rendang atas dapur lagi...

Makwe Nak Ucap Selamat Hari Raya..Maaf Zahir & Batin!!!

Sunday, August 28, 2011

Dulu Tak Nak Belajar Rajin-Rajin, Skang Dah Nyesal..PADAN MUKA!!! (Part 3)

Cewahhhhhh MK...part 3 sudah...melampau kau ni...panjang berjele story kau....
bajet best sangat la ye.....
hahahah....ok aku sambung nak??? leh la ye.....

Masa aku dapat tau aku berjaya masuk Politeknik....berkobar-kobar semangat aku....
Aku janji dengan diri sendiri yang aku takkan jadi budak malas lg...konon-konon la...
kadang termalas jugak....
Pehhhh...blajar rajin-rajin sebab nanti nak banggakan family....kuarga aku orang susah gak....
jadi kena la letak matlamat untuk ubah nasib kuarga...
juga mahu buktikan orang susah macam kami pun boleh blajar tinggi-tinggi....

Sebelum MK pegi daftar adalah sorang rakyat kampung aku ni....dia cakap kat aku ....
'Kau kan orang susah, buatla cara susah...belagak nak belajar tinggi-tinggi...'
menyerap darah aku dengar beb...Hello zaman skang dh berubah ok...orang susahla bila dpt peluang
blajar kne pegi...supaya dapat ubah nasib family nanti...bagi MK dengan ilmu sahaja kita boleh ubah cara hidup kita...setuju tak????ahhh...setuju jugak aku tak dulik!!!

Maka masuklah MK ke Politeknik..blajar sampai sem 6...alhamdulillah tiap sem result ok....
tapi ada gak sem yang aku tak dapat capai pointer bagus...tapi still 3.0 & above la....
dapat jugak MK pingat dari ketua jabatan/dekan masa Konvokesyen....
bila dah sem akhir MK cibukla apply keje sana sini...nanti senang abis blaja dah ada keje....
MK tak kisah keje apa pun...janji keje dulu...pengalaman keje penting tau....
Bila dah abis blajar diploma tibe-tibe MK dapat tawaran sambung lg kt UPM dan dapat Degree Accounting...
mengelupor nak pegi...tapi kenangkan yuran kene bayar RM2500...mahal giler....
MK dahla baru seminggu abis blajar...mane nak cikau duit banyak tu..
nak beli buku lagi...belanja lagi...aisehhhhh....
Mak MK pun cakap kejela dulu...simpan duit nanti sambung blajar balik...sedih sangat tau....
Kawan-kawan yang dapat sume g sambung degree....huhuhu....
Tapi sume ni ada hikmahnya...MK dipanggil interview kje kerajaan...alhamdulillah MK berjaya dan
sampai hari ni keje kerajaan lah aku.....

Dah dekat 3 tahun MK keje...macam-macam lah tempuh...tapi baru-baru ni MK dapat lagi tawaran
sambung study kat UTP...alah universiti teknologi petronas...MK saja je apply...ingatkan tak dapat...
Kan kt situ budak cerdik giler je yang dapat blaja...SPM sume A..
lagipun adik MK cabar...belasah jela aku....tapi mungkin rezeki kot....
Dieorang terima permohonan MK...skang tengah dilema la ni nak g atau tak.....ermmmm...
kena selidik dulu sebelum belajar...untuk masa depan kan....lagipun kena cari duit yuran lagi.....
Adoiii RM 3000 lebih kurang....kt situ mahal siotttt....tapi takpe....
kalau MK tak dapat pegi ni....akan datang MK apply U lain....

Kalau dapat yang murah cikit lagi bagus....tapi MK tak penah putus asa untuk sambung blajar....
Matlamat MK nak blajar sampai PhD...nak jadi pensyarah universiti...insyaallah...doakan MK berjaya ok..
tapi kadang nyesal gak dulu tak blaja rajin-rajin....kalau tak leh terus masuk matrik/asasi...wat terus degree...
jimat masa & wang....tapi kalau stpm pun bagus gak...blajar rajin-rajin dapat masuk U wat degree...
jimat masa & wang jugak...pada anda sume MK nasihat jangan pandang rendah STPM tau....
sebenarnya ia lebih bagus dari wat diploma terus....kalau nak sambung degree budak STPM didahulukan...
budak diploma ni kena bersaing teruk nak dapatkan tempat....pointer ofcouse kena tinggi....

hadoiiiiiii!!! lotih den taip di bulan ramadhan nan mulia ni....so pada adik-adik MK yang sudi baca
kisah MK ni...harap jadikan iktibar ye....jangan malas study...ni untuk masa hadapan tau...
Takut nanti nyesal cam MK.......
jangan jadi macam MK dulu....KEMALASAN TAHAP GABAN....hahhahahaha...
okey guyzzzz.....babai......

asal kau nak letak pic convo kau???bajet bagus...hampeh!!!

Saturday, August 27, 2011

Dulu Tak Nak Belajar Rajin-Rajin, Skang Dah Nyesal..PADAN MUKA!!! (Part 2)

Wokehhh...adikkk manissss!!!
Pekabo hari ni??pose ke 27 ni ok tak....
MK nak sambung balik cite semalam....
Nak tau lagi takkkkkkkk?????hihihi...meh story...

Kan mak MK suh masuk tingkatan 6...MK taknak...
Tau pasal ape?? sebab dulu MK rase masuk stpm ni tak de kelas....
Kene pakai baju sekolah balik...kene g sekolah balik....
Lagipun dengar cite budak yang penah amik stpm ckp pekse ni susah melampaui batasan....
Ermmmm....tak taula sejauh mana kebenaran cite dia orang ni....ntah-ntah pasal dia orang
yang malas blajorkan.....pastu salahkan stpm ckp susah...engko tak baca buku camne nak jawab dengan senang...hahahahahha.....

Masa nak tunggu sambung study lu...MK keje gak...macam-macam keje buat...
Keje kt kedai makan la...tapi seminggu je pastu aku mintak gaji cakap nak pinjam....
padahal aku cabut lari...hahhahaha jahat...mesti tokey marah aku.....
pastu ikut sepupu aku gi naik Shah Alam...cari keje kilang....2 bulan keje kilang elektronik....
pastu bankrup...hampeh tol...dahla gaji aku 2 bulan 2 ciput..RM350 je pastu potong KWSP RM100...
tinggal bape jelah...bila bankrup tunggu gak surat dari kwsp...tp rupanya nama aku tak penah daftar pun..
jahat tol org kilang ni tipu aku...aku taknak halal kwsp tipu yg dah korang potong....hihi jahat tak...
pastu gi la cari kilang lain...3 bulan keje kat kilang York ni...wat remote accond...gaji masyuk gakla...
basic RM750 tapi aku rajin wat OT sampai malam...weekend pun keje...penah aku dapat smpai RM2500 sebulan....huhuhu masa tu paling kaya sekali.....pastu mak MK suh benti keje pasal nak MK masuk tingkatan 6...MK benti balik kg...g daftar sekolah...tapi sehari je aku gi...pastu cakap kat mak taknak sebab tak minat...

Mak aku tanya abis nak watpe duk umah....aku cakap nak blaja komputer...mase tu tak bape celik IT lagi la...pasal ade gaji lebih aku pun gi blaja komputer....sambil tu tunggu result sambung blaja...matrikulasi aku tak dapat....sebab mungkin ramai yang lebih bagus pada aku...bukanlah result aku tak bagus...tapi tahun aku SPM memang ramai budak pandai tau...masa Nur Amalina best student malaysia spm 17 A1 tahun 2004...
bila kuar result universiti pun MK kecewa gak...tak dapat dari mana-mana U....nangis tau.....

 Bila dah frust kan...MK penah terjumpa dengan sorang akak ni kt bus stop...dia keje jururawat...borak-borak dengan dia...dia cadang pada MK suh mintak SPM latihan jururawat pelatih...MK eksaited giler laa...minat gak keje jururawat ni...balik bagitau mak...sekali mak MK tak setuju...cakap keje jururawat ni teruk....kotor dan letih....MK sedih lg...tapi smpai skang MK minat lg nak keje ni tau...kalau skang ada lagi peluang MK mintak dah....besnya jadi staffnurse.....

pastu kuarla result Politeknik....MK dapat program diploma Akauntansi....balik bagitau mak....
sambil loncat-loncat atas katil aku....akhirnya dapat gak aku sambung blaja...kalau tak mesti kene dengar mak aku bebel lagi...fuhhhhhhh selamat....hahhahah.....maklumla aku anak sulung...harapan kuarga la masa tu kan....

To Be Continue Again!!!!



Friday, August 26, 2011

Dulu Tak Nak Belajar Rajin-Rajin, Skang Dah Nyesal..PADAN MUKA!!! (Part 1)

Hello Guy's....
Malas betul MK nak menaip...tp dah ada blog kena la rajin-rajinkan tangan..
kalau maleh kang bersawang plak blog MK ni dikerjakan oleh En. LeLabah..
Hahahahha....wuaaaaap (dan dan menguap) ngantok plak pepetang nan kelaparan ni..
Okeh...MK nak kongsi satu story la dengan korang..
Tapi bukan citer KONGSI ye..tu filem..ni lain..
Pasal blaja atau omputih cakap 'study'..paham..(nak jugak ckp omputih)
Ni pengalaman MK la...
Dulu masa sekolah, MK ni kategori budak pompuan yang malas tahap gaban...
Pegi sekolah rajin, cuma baca buku yang malasnya....
Bila cikgu bagi keje sekolah pun kadang MK malas gak buat,
esok pagi tiru je kawan..hahahha (gelak jahat)
time exam plak tak penah baca buku...
Mak hari-hari duk bising kt telinga ni...NAN HADOIIII..tak larat nak dengar...
Mak MK selalu bebel camni...
"Along, baca buku..kan nak pekse..kalau malas camne nak berjaya..sok jgn nyesal sudahla"
Ahhhhh!!! malas jugak..aku ingat lagi mase tingkatan 4..
Masa tu awal tahun nak pilih aliran kelas..result PMR bolehla.ada jgk A tp bknla straight A..
MK pilih aliran perakaunan..konon cita-cita nak jadi GABENOR BANK NEGARA...
Amboi cita-cita tak mudah...tp blajar malas kemain lg..
Pastu ada sorang cikgu tanya MK...
Cikgu : Nape awak tak masuk aliran sains tulen?
            Kawan-kawan satu kelas awak sumer masuk kelas sains tulen.
            Awak je sesat masuk aliran akaun...
MK   : Saya tak minat sains tulen cikgu, saya minat akaun...
Cikgu : Ikut awakla..jangan nyesal sudah...
MK   : *diam* (dalam ati terbakar jugak)

Hahahah...tapi mula-mula blajar akaun memang susah...aku plak dulu jenis lambat pickup...
ditambah dengan sikap pemalas tahap gaban...
Subjek Akaun tak penah lulus bila time exam..pastu cakap kt cikgu minat akaun konon...
hampeh jer...naik tingkatan 5 aku rajin cikit..alah kan nak exam besar...
Makanya kenalah berubah...bila time tryer SPM, subjek akaun aku dpt 45/100...hahaha lulus ckup makan...
GUMBIRA tak terkata...sebab tak penah lulus tibe-tibe lulus...MK tak putus asa lepas tu....
Berusaha gigih sampaila exam SPM real punya....
Bila time result SPM kuar..MK pegi sekolah dengan kawan nak amik slip result...
Suka tau jumpe balik kawan-kawan lama..riuh rendah jadinya...cam pasor pun ade...
MK pun g la kt Cikgu Salina nak amik slip...cikgu ni jugak ajar kelas MK subjek akaun lu...
Tiba-tiba cikgu Salina cakap.."Tahniah, awak dapat A1 akaun"...
MK "HAAAA (terlopong mulut)...yeke cikgu"
MK pun cepat-cepat amik slip dan tengok...bagai mimpi ngeri beb...
akaun aku yang selalu tak lulus...tibe-tibe dapat A1...FUYOOOO!!!
Nak pengsan wa cakap lu.....result yang lain pun ok gak....
Tapi kalau aku dengar cakap mak dari dulu kan bagus....
Blajar rajin-rajin...masuk kelas sains tulen kan leh jadi doktor....waaaaaa....
Pastu apply sambung blaja....mak aku suruh masuk tingkatan 6....
aku taknak..

To be continue.........



Tuesday, August 23, 2011

Gangguan Saka - "The Suprise Gift" dari Nenek Moyang Kita

Just Share This For You!!!


*Syirik - perjanjian manusia & jin*

Dalam masyarakat bangsa melayu di zaman abad moden ini, masih lagi ramai pesakit yang datang berjumpa saya untuk merawat penyakit gangguan saka.   Ada juga di kalangan pesakit yang tidak percaya yang dirinya diganggu oleh saka-saka ini dan mereka membuat macam-macam andaian dan kesimpulan bahawa dirinya disihir tetapi pada hakikatnya adalah hanya gangguan saka sahaja. Secara ringkasnya ganguan ‘saka’ adalah jin atau jin-jin yang diwarisi daripada seorang manusia kepada seorang manusia lain sama ada secara disedari atau tidak disedari, yang biasanya melibatkan keturunan.

Sebenarnya, apa sahaja jin-jin atau hantu-hantu (roh sesat) yang diwarisi adalah saka tidak mengira jin keturunan, segala hantu-hantu seperti hantu raya, jin silat, jin tariqat, jin perubatan/ perbomohan, jin nenek moyang dan sebagainya. Namun bagi masyarakat Melayu, ‘saka’ lebih difahami sebagai jin/ nenek moyang yang diturunkan  daripada orang yang lebih tua (datuk, nenek, bapa, bapa saudara dll) kepada orang yang lebih muda yang ada pertalian darah dengannya (seperti anak, cucu, anak saudara dsb). Di zaman dahulu, masyarakat melayu kita gemar berdamping atau memelihara jin-jin untuk dijadikan sebagai pembantu mereka untuk menjaga rumah, keluarga, ladang, melakukan perubatan, persilatan dsb. Sudah menjadi budaya bahawa setiap keluarga zaman dahulu mendapatkan pembantu dari kalangan jin, sekiranya tidak ada seolah-olah ianya tidak lengkap. 

Di dalam Islam, kita disuruh berdoa dan mohon pertolongan dari Allah saw dan kita dilarang berdamping atau meminta pertolongan dari makhluk-makhluk halus.  Mungkin pada masa dahulu, masyarakat melayu masih lagi daif berkenaan dengan perkara-perkara ini dan mereka membuat demikian disebabkan oleh budaya melayu lama.  Umur jin lebih panjang daripada umur manusia, ada yang ratusan (yang umur pendek) dan biasanya ribuan tahun.  Oleh kerana telah ada “kontrak” atau perjanjian di antara jin dengan tuan punya jin tadi, maka jin itu akan terus mendampingi tuannya buat selamanya selagi tidak dibuang.  Kaum jenis jin mempunyai satu ciri yang sungguh istimewa iaitu “taat setia” kepada tuannya. 

Kalau kita mengingati kembali cerita Nabi Sulaiman, bagaimana kaum jin taat setia berkhidmat kepada Nabi Sulaiman sehinggalah mereka ternampak tongkat Nabi sulaiman telah dimakan anai-anai baharulah mereka menyedari bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat dan baru mereka berhenti berkhidmat kepada Nabi Sulaiman.  Setelah tuan punya tadi meninggal dunia, jin itu akan mendampingi pula keturunannya atau warisnya sehingga berapa keturunan selagi jin itu tidak mati atau dikeluarkan. Sekiranya jin itu jenis yang banyak atau beranak-pinak, maka selagi tidak dibuang selagi itulah mereka akan mendampingi keluarga tersebut dan bilangan jin dalam badan individu itu akan bertambah. 


Untuk saka yg disedari - biasanya keturunan itu akan memelihara adat-adat tertentu seperti membuat kenduri pada masa-masa tertentu, melakukan upacara-upacara tertentu pada masa-masa tertentu, menyimpan barang pusaka khas (seperti kain berwarna, alat perhiasan, barang kemas, senjata dsb), yakin diri bahawa keluarga mereka masih dalam penjagaan nenek moyang (walaupun nenek moyang itu tinggal jauh ataupun telah lama meninggal dunia), membaca dan mengamal mentera-mentera tertentu ataupun lain-lain.

Untuk saka yang tidak disedari - tiba-tiba ada anggota keluarga yang terkena penyakit ganjil, atau mimpi yang menakutkan, dan kemudian dibawa berubat dan diberitahu oleh perawat bahawa itu semua akibat gangguan saka.

Di antara simtom-simtom yang selalunya dirasa oleh pesakit yang ada gangguan saka adalah  seperti berikut :-
1. Sakit anggota badan – bahagian pinggang dan tulang belakang, tengkuk dan leher,kepala, rahim, dsb.
2. Gangguan emosi dan perasaan – “moody” atau terjadi perasaan marah atau perasaan sedih tanpa sebab.
3. Gangguan pemikiran dan minda – fikiran rasa berserabut, “confused”, hilang eyakinan diri, “high anxiety”, susah nak focus, dsb.
4. Gangguan tidur – selalu mengantuk atau sukar untuk lena tidur.
5. Halusinasi atau gambaran-gambaran yang pelik-pelik dalam minda pesakit
6. Sesak nafas atau mengah
7. Letih badan dan tidak bermaya. Bahagian pinggang kebawah hingga ke kaki berasa lemah dan kadang kala berasa kebas.
8. Nafsu selalu terangsang atau lemah tenaga batin.
Simtom yang disebut di atas adalah kesan adanya jin-jin saka dalam badan pesakit.  Bila jin-jin ini ada di dalam badan kita, selalunya mereka akan berada di celah-celah tulang belakang (spinal cord) di mana terletaknya urat saraf (nerves) atau di dalam otak kita.
Ini adalah dua tempat “favourite” bila mereka berada di dalam badan kita.  Kenapa mereka suka berada di tempat ini kerana di dalam badan manusia, otak dan tulang belakang adalah organ yang paling penting selain dari jantung manusia.  Di sinilah mereka boleh menguasai pergerakan tubuh badan kita melalu urat saraf dan menguasai emosi, minda dan permikiran kita melalui otak kita. 
Selain dari simpton-simpton yang disebut di atas, di dalam pengalaman saya mengubat kes-kes penyakit gangguan saka, terdapat banyak kes-kes yang pelik-pelik berlaku kepada pesakit. 

 Kes 1 – Sawan tangis anak yang baru lahir
Terdapat bayi yang baru dilahirkan diganggu oleh jin-jin saka ini.  Terdapat banyak kes-kes yang bayi selepas lahir, bayi kerap menangis tanpa sebab.  Dari sudut perubatan moden, mungkin bayi ini ada masalah “colic” tapi selalunya didapati bayi-bayi ini menangis sebab ada benda-benda halus di dalam badan mereka. Anak kecil atau bayi yang baru lahir tidak pandai bercakap atau mengadu dan melalui tangisan sahajalah mereka dapat meluahkan perasaan mereka.  Kalau orang dewasa merasa sakit sekiranya ada jin-jin dalam badan, inikan pula anak kecil yang baru lahir dapat menahan kesakitan apabila adanya jin dalam tubuh kecil itu.  Sekiranya anak kecil itu tidak sakit mestilah dia tidak akan menangis kecuali bayi itu lapar atau pampers perlu diganti.  Dalam pengalaman saya, setelah dikeluarkan jin-jin saka dalam badan anak kecil ini, anak kecil itu akan pulih seperti biasa. 

Kes 2 – Kanak-kanak yang tidak mahu ke sekolah
 Ada terdapat kes yang kanak-kanak tidak mahu ke sekolah atau bila tiba sahaja di kawasan sekolah, mereka akan membuat perangai seperti menangis, hysteria, dsb.  Ramai saya jumpa kanak-kanak yang menghadapi masaalah demikian.  Puaslah emak dan ayah memujuk dan merayu si-anak untuk pergi ke sekolah.  Apa sahaja yang si-anak mahu mereka akan dibelikan dan mereka juga gunakan kaedah “psychology” untuk memujuk hati si-anak pergi ke sekolah.  Namun si-anak tetap tidak mahu ke sekolah dan alasan-alasan yang diberi oleh anak sugguh tidak logik. 
Kita perlu memahami di sekolah atau di mana-mana sahaja di atas bumi Allah saw ini terdapat makhluk-makhluk lain yang Allah saw jadikan selain dari manusia.  Makhluk jin ini ada di mana-mana tempat di atas bumi mahupun di dasar lautan atau di gunung ganang dan hutan rimba.  Allah saw telah menjadikan makhluk jin lebih awal dari Nabi Adam dan makhluk jin ini telah tinggal di bumi ini sebelum Nabi Adam diturunkan dari syurga. 
Makhluk jin tinggal di atas dunia ini seperti kita manusia tinggal di atas dunia.  Mereka ada negara, negeri, daerah dan perkampungan mereka sendiri, dan seperti manusia, mereka terdiri dari berbagai jenis dan kaum suku sakat.  Contohnya di dalam satu daerah jin itu mungkin ada beberapa perkampungan jin dan setiap perkampungan ada penghulunya masing-masing.  Maksud saya di sini mereka ada perlembagaan mereka sendiri, mereka juga mempunyai kaum dan keturunan mereka sendiri seperti juga kita manusia.  Di antara kaum-kaum jin ini ada juga konflik dan politik masing-masing yang sukar untuk kita mengetahui dan memahami. 
Berbalik kepada masalah kanak-kanak yang tidak mahu ke sekolah, adakalanya jin-jin saka yang ada di dalam badan kanak-kanak ini takut atau tidak diberi laluan atau tidak dibenarkan masuk ke kawasan sekolah oleh jin-jin yang berkampungan di sekolah kanak-kanak itu.  Bila berlaku demikian, jin dalam badan kanak-kanak itu akan menguasai pemikiran dan emosi kanak-kanak ini supaya kanak-kanak ini tidak akan ke sekolah.  Sekiranya kanak-kanak ini ke sekolah juga, maka terjadilah insiden insiden saperti histeria di mana jin dalam kanak-kanak ini akan mengambil alih tubuh kanak-kanak ini dan kekerasan akan berlaku.  Di sini, ibubapa perlu memahami rasional atau disebalik sebab kenapa anak-anak mereka berkelakuan demikian.  Kadang-kadang ini bukanlah kehendak anak-anak ini dan selalunya mereka susah hendak menceritakan atau menjelaskan kepada ibubapa akan apa yang terjadi di dalam diri mereka. 
Di dalam kes-kes seperti ini, ibubapa kenalah berikhtiar untuk membuang jin-jin saka dalam anak-anak dan juga besar kemungkinan saka ini juga terdapat di dalam badan adik beradik atau ibubapa itu sendiri.  Di kalangan pesakit-pesakit yang datang ke klinik saya, ada yang tidak mempercayai berkenaan dengan kehadiran saka di dalam tubuh badan anak-anak atau keluarga.  Benda-benda halus yang ghaib ini sukar untuk dipercayai kerana ianya tidak dapat dilihat melalui mata kasar kita. 

Kes 3 – Sukar untuk mendapat zuriat dan keguguran
Terdapat juga kes-kes suami isteri yang telah bertahun-tahun berkahwin tetapi sukar untuk mendapat anak.   Mereka puas mencuba rawatan moden di hospital untuk berlakunya persemaian tetapi masih juga gagal.  Ada ramai kes-kes keguguran (miss-carriage) berlaku disebabkan oleh gangguan saka.  Di dalam situasi demikian, besar kemungkinan jin-jin saka dalam badan isteri menggangu atau merosakan janin-janin di dalam rahim isteri.  Oleh itu di sini saya ingin menjelaskan bahawa salah satu dari sebab mengapa sesetengah pasangan suami isteri sukar untuk mendapat zuriat adalah disebabkan gangguan saka.
Untuk mengeluarkan saka dari tubuh badan, pesakit hendaklah datang berjumpa saya dan insyaAllah dengan keizinan Allah saw, saya akan mengeluarkan jin-jin saka ini dari tubuh pesakit.   Ayat-ayat Al-Quran yang saya selalu gunakan untuk mengubati penyakit gangguan saka ini ialah –
 1.   Surah Arrad ayat 30 hingga ayat 43  
 2.   Surah Az Zumaar dari ayat 59 hingga ayat 75.
Hj. Lokman
20 Oktober 2010
http://blog.fs-alpha.com/?p=734

Sunday, August 21, 2011

Kad Raya Untuk Korang!!!!


Hahahhahahahha...tak payah pakai abang posmen...
sian dia letih pose....
Ikhlas dari Makwe Kintan Vs Pakwe Kintan!!!!
Posted by Picasa

Thursday, August 18, 2011

Bertempur dengan Iblis dan Jin Ayah Pin...

Ha sudah story apa lak ni MK???...
MK bagi lagi satu story yang MK copy dari blog ustaz Hj. Lokman...
Bacalah korang, MK malas nak terang panjang-panjang...
Semoga dijadikan iktibar ye...

Dahulu semasa saya mula-mula berubat di Kuala Terengganu, saya berubat di kediaman Ustadz Mohd Shukri yang pada masa itu menetap di kuarters istana berhampiran dengan pantai Batu Buruk.  Pada suatu pagi Sabtu pada penghujung bulan July 2005, Mufti Terengganu kebetulan dia sahabat kepada Ustadz Mohd Shukri, berjumpa saya di kediaman Ustadz Shukri. Dia mohon pertolongan dari saya agar dapat membersihkan benda-benda ghaib yang menjaga tempat kawasan Kerajaan Langit di Besut.  Mengikut katanya sudah banyak kali jentera-jentera dan kakitangan Jabatan Kerjaya hendak masuk ke kawasan itu untuk merobohkan struktur-stuktur dan bangunan-bangunan di tempat itu tetapi mereka menemui pelbagai halangan yang pelik-pelik.
Saya pada masa itu tidak tahu sangat perihal Kerajaan Langit ini tetapi kerana desakan Ustadz Mohd Shukri saya bersetuju dengan syarat saya diiringi oleh 7 orang tafiz.  Permohonan saya untuk mendapat tafiz tidak menjadi masalah dan dalam beberapa jam sahaja, Mufti Terengganu dapat mengumpul 7 orang tafiz diiringi dengan 3 orang Ustadz iaitu tenaga pengajar mereka. Kami berkumpul selepas waktu asar di sebuah surau di Kuala Terengganu dan saya memberitahu mereka  surah-surah yang perlu dibaca semasa di sana  dan juga memberi taklimat apa yang mereka harus lakukan apabila tiba di sana nanti.  Saya juga “scan” setiap tafiz dan tenaga pengajar yang akan mengiringi saya untuk memastikan tidak ada yang lemah semangat atau bermasalah.
Selepas solat magrib dan selepas makan malam nasi bungkus, kami bertolak ke Besut menaiki bas Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT).  Selalunya perjalanan dari Kuala Terengganu ke Besut mengambil masa 2 jam sahaja.  Rupa-rupanya Raja iblis iaitu sahabat Ayah Pin telah tahu tentang  perancangan kami dan mereka pun membuat persiapan juga untuk menghalang kami tiba di tempat itu.
Kira-kira  dalam 50 km dari kawasan itu, terdapat sekatan jalan atau “road block” bukan oleh pihak polis atau JPJ tapi road block oleh kuncu-kuncu jin dan iblis Ayah Pin.  Bas yang kami menaiki terpaksa berhenti dan patah balik untuk mencari jalan alternative yang lain.  Sekiranya kami tidak menghiraukan sekatan jalan itu, jin-jin itu berupaya untuk menganiayakan kami dengan berlakunya kemalangan-kemalangan yang mereka boleh lakukan.  Ada suatu ketika bas yang kami naik diserang oleh jin-jin Ayah Pin dan saya bernasib baik membawa bersama adek-adek tafiz ini yang sungguh bersemangat membaca ayat-ayat Al-Quran dan  bersama dengan pertolongan dari Allah swt,  menolong saya melawan jin-jin tersebut.  Kami terpaksa mengambil jalan yang jauh untuk sampai ke Besut.
Kami sampai di Besut dalam jam 2 pagi.  Kami mengambil masa lebih dari 6 jam untuk sampai ke Besut bandingkan dengan perjalanan yang biasa nya makan masa 2 jam untuk sampai ke sana. Bila sampai di kawasan itu, saya terperanjat melihat betapa ramainya polis-polis dari Bukit Aman dan Kuala Terengganu menjaga keselamatan dan membuat pemantauan di kawasan itu.   Bila sampai di tempat itu, saya rasa agak pelik melihat cerik besar, pasu besar, bahtera kapal nabi noh dan lain-lain struktur.  Walau pun tempat itu tidak ada lampu sebab bekalan elektrik telah lama diputuskan oleh pihak berkuasa, kami disinari oleh cahaya bulan mengambang pada malam itu.
Setelah membuat tinjauan atau “quick survey” di kawasan itu, saya mendapati ada beratus ekor jin dan iblis dalam kawasan itu. Tetapi yang ketara sangat ialah 12 ekor jin  yang mewaklili beberapa agama-agama di dalam dunia ini.  Jin-jin ini lah yang telah membantu Ayah Pin mendirikan ajaran agama sesat Kerajaan Langit ini.
Saya memilih  dewan perhimpunan yang masih tersergam disitu untuk bertempur dengan 12 ekor jin itu.  Saya mengarahkan semua tafiz-tafiz yang mengiringi saya untuk masuk ke dalam dewan itu.  Untuk pengetahuan semua, ada golongan orang yang cuba membakar dewan perhimpunan itu dua atau tiga hari sebelum itu dan terdapat banyak serpihan-serpihan kaca di lantai dewan itu.   Dengan bercahayakan bulan yang mengambang pada malam itu dan lampu suloh dari pihak polis, kami membaca surah-surah  Al-Quran.  Satu demi satu jin saya bertempur sehingga jubah saya basah kuyup dengan peluh badan.  Hampir 3 jam saya bertempur sehingga saya berguling-guling di atas lantai dewan itu.
Dengan keizinan Allah swt dan pertolongan dari Nya, dan dibantu dengan laungan dan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dari adik-adik tafiz yang ada dengan saya pada malam itu, saya dapat mengalahkan kesemua jin-jin Ayah Pin kecuali se-ekor jin yang dapat melarikan diri.  Selepas itu saya mengarahkan beratus-ratus jin-jin yang berada di sekitar kawasan itu berpindah atau pergi dari kawasan itu.
Masa itu sudah hampir waktu subuh.  Kami semua bersiap sedia untuk berjemaah subuh.  Saya menyuruh seorang dari adek tafiz melaungkan azan subuh.  Pada pagi itu, pertama kali dalam 25 tahun azan subuh berkumandang di tempat itu.  Syukur Alahamdulilah pada Allah swt.  Menitis air mata saya bila terdengar azan subuh di kawasan itu dan berakhirlah kekuasaan jin-jin Ayah Pin di tempat itu.  Selepas mengerjakan solat, saya sujud bersyukur pada Allah swt kerana memberi saya hidayah dan kekuatan menangani jin-jin tersebut.
Selepas matahari terbit kami semua bersiap sedia untuk pulang ke Kuala Terengganu.  Perjalanan balik ke Kuala Terengganu aman tanpa sekatan road block atau apa-apa halangan. Kami diberitahu tepat jam 8 pagi, pihak JKR datang dengan jentera-jenteranya merobokan semua struktur-struktur dan bangunan-bangunan di kawasan itu.

Pada hari Isnin, 2 August 2005 tersebar meluas cerita di dalam setiap akbar di negara ini mengenai kawasan pentadbiran Kerajaan Langit telah dirobohkan dan dimusnahkan.  Tetapi apa yang berlaku pada malam  sebelum kawasan itu dirobohkan tidak ramai yang tahu cerita sebenarnya sampai lah hari ini saya memilih untuk memberitahu kejadian sebenar yang berlaku.   Terima kasih Allah kerana atas pertolongan Mu kami berjaya menumpas ajaran sesat yang sudah lama berleluasa di negara ini.  Amin Ya Rabbal Alamin.
Hj. Lokman
19 November 2010
http://blog.fs-alpha.com/?p=1124

Why Jessica Alba????

Waduhhh Dong!!! Guek minat bangat sama dia dong...
Ngapaing sik????
Dia benar-benar cewek yang gantang gituk...(sila baca sambil bulat-bulatkan mata anda)
kah..kah..kah..

Ohh Jessica Alba...
Kenapa saya suka Jessica Alba?
Kenapa saya suka Jessica Alba?
Kenapa saya suka Jessica Alba?




Sebab Dia CANTEKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!


The gorgeous.....wink..







Tuesday, August 16, 2011

Terima SMS Dari Iblis....

Dah berapa hari MK tak update entry baru kan...
Hari ni MK nak kongsi satu story yang MK baca daripada blog Ustaz Hj. Lokman...
Ustaz ni adalah pengamal perubatan Islam ...
Dia telah membuka satu pusat perubatan iaitu Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah...
Ashraf Muslim yang pelakon tu kan join die la....
MK copy story ini untuk kalian baca...bagi MK story ni menarik sangat...
silalah baca ye...harap dapat jadi iktibar untuk kita semua...


Dalam tahun 2008, saya pernah mengubati seorang pesakit.  Di dalam coretan ini saya namakan sebagai Pesakit A. Pesakit A sudah berumahtangga.  Pesakit A ini telah lama menghidapi penyakit misteri, di mana kadang kala datang beberapa ekor iblis yang akan masuk ke dalam badan Pesakit A ini dan menguasai diri pesakit.  Semasa iblis menguasai pesakit itu, dia tidak akan sedar tetapi pesakit itu boleh membuat kerja seharian seperti memandu kereta, bertugas di tempat kerja, menjaga anak di rumah, bercakap di talipon  dan sebagainya termasuklah menghantar dan membalas SMS.  Iblis yang memasuki badan Pesakit A boleh membuat semua kerja-kerja harian pesakit itu tapi pesakit itu tidak menyedarinya.  Sukar untuk dipercayai tapi ia boleh berlaku.
Satu hari di bulan November 2008, pesakit A ini membuat temujanji untuk datang ke klinik saya bersama isterinya dan dia juga bercadang untuk turut membawa ibunya untuk berubat di klinik saya.  Ibu Pesakit A ini tinggal di tempat lain dan pada malam itu ibu pesakit A ini akan dibawa oleh kakak Pesakit A.  Temujanji telah dibuat dengan saya agar Pesakit A serta ibunya akan datang ke klinik saya selepas waktu isyak pada jam 9 malam.   Mereka bercadang untuk datang berasingan.  Pesakit A akan datang dari rumah dia bersama isterinya menaiki kereta Pesakit A.  Kakak Pesakit  A pula akan menghantar ibu Pesakit A ke klinik saya dengan menaiki kereta dia sendiri.
Malam itu saya menunggu kedatangan Pesakit A dan Ibu Pesakit A sehinggalah jam 12.30 malam.  Berulang-kali saya menalipon Pesakit A dan juga isteri Pesakit A untuk bertanya samada mereka akan datang atau tidak, tetapi panggilan talipon saya tidak diangkat.  Selain daripada menalipon, saya juga menghantar sms kepada talipon bimbit Pesakit A dan talipon bimbit isteri Pesakit A tetapi tidak ada jawapan dari kedua-duanya.  Kakak Pesakit A pun tidak sampai dan saya tidak mempunyai nombor taliponnya untuk dihubungi.  Keadaan ini memang pelik kerana kebiasaannya, Pesakit A akan membalas panggilan talipon saya.
Tiba-tiba jam12.45 malam, saya terima sms daripada talipon bimbit  Pesakit A.  Rupa-rupanya iblis telah menguasai diri dan badan Pesakit A awal-awal lagi dan melalui Pesakit A, iblis itu telah menghantar sms kepada saya.  Di bawah ini saya tuliskan sms yang saya terima dari iblis tersebut pada malam itu:

SMS DARI IBLIS YANG PERTAMA :
“Manusia busuk, aku telah berhasil menghalang mereka semua datang kerumah mu.  Aku bikin pingsan kakaknya yang membawa ibunya di jalanan.  Dan isterinya telah ku menterai agar menjadi capek pegel dan tidak lagi mampu untuk menggagahkan diri bangkit menentang aku dengan ancaman ayat ayat yang diturunkan oleh penguasa petala langit dan bumi.  Hingga ke saat ini isterinya tidak lagi mampu untuk membuka matanya yang telah aku menterai agar tidak mampu mengancamku.  Aku akan berusaha keras supaya kau capek dan bosan untuk ikut campur dalam segala apa yang telah aku usahakan dan menghadapi permainan ini.  Kau nantikan saja hasilnya nanti samada kau atau aku yang akan undur dan aku akan pastikan kau dan kawan dia seorang lagi tu akan jauh dari keluarga ini.  Kau belum mengenal aku dengan begitu dalam sekali.”

JAWAPAN SMS DARI SAYA :
“Iblis! Aku cabar kau iblis datang ke rumah aku malam ini.  Dengan pertolongan Allah , aku akan musnahkan kau Iblis!”

SMS DARI IBLIS YANG KEDUA :
“Lancang mulutmu.  Aku sedikit pun tidak gentar padamu.  Patuhi lah peringatanku dan jangan ikut campur merawat dia dan keluarganya”.

JAWAPAN SMS DARI SAYA :
“Iblis, kalau kau berani dan gagah, kau jawab bila aku talipon kau!”

SMS DARI IBLIS YANG KETIGA :
“Omong kosong, sebelum ini aku berdiam diri kerna aku ingin mengenal hatimu yang macam apa dan atas dasar apa kau membantu dia sekeras kerasnya.  Aku tidak akan izinkan kau berbicara dengan dia dari semalam hingga kesaat ini dan seterusnya.  Kau tidak akan tahu ketahui rencana permainanku. Kau harus memberi peringatan kepada isteri mu supaya jangan pernah lagi mendekati atau berhubungan dengan isteri dia.  Aku tidak akan mengizinkan.  Andai engkau tidak tunduk pada  perintahku, makanya aku akan terus terusan menyiksa dia dan keluarganya.  Aku akan kembalikan isterinya kepada ibunya.”

SMS DARI IBLIS YANG KE EMPAT :
“Engkau jangan ikut campur urusanku.  Guruku telah mengetahui segalanya.  Kau tidak akan bisa menewaskan kesaktian guruku.  Aku mendapat perintah dari guruku supaya memberikan kau peringatan keras makanya jangan kau cobak untuk menentang guru jika kau tidak mahu hidupmu diancam.”

JAWAPAN SMS DARI SAYA :
“Engkau dan guru kau pergi jahanam!  Dengan keizinan Allah, akan aku hancurkan engkau dan guru engkau!”

SMS DARI IBLIS YANG KE LIMA :
“Lancang mulut mu. Perguruan gerondong durjana tidak gampang untuk mampus dengan ancaman kalian yang mampus itu bukan dari kumpulan guru tapi dari kumpulan tolol kerana gurunya telah mampus dan mereka tidak dapat petunjuk.”
Beginilah dialog sms saya dengan iblis tersebut yang terdapat di dalam Pesakit A pada malam itu.  Pada keesokan harinya, saya mendapat  panggilan talipon dari Pesakit A yang memohon maaf sebab tidak dapat datang ke klinik saya pada malam tadi. Pesakit A memberitahu saya yang dia, isteri dan anak dia telah tertidur dari selepas magrib malam tadi sehinggalah ke pagi hari.  Pesakit A juga memberitahu bahawa kakaknya yang hendak membawa ibunya ke klinik saya pada malam tadi, telah pengsan semasa memandu kereta dalam perjalanan ke klinik saya.  Nasib baik kereta yang dipandu dapat diberhentikan di tepi jalan raya di bawah sebuah jejambat.  Ibu Pesakit A dapat menalipon abang Pesakit A untuk memberitahu hal yang telah berlaku.  Abang Pesakit A datang mencari mereka dan berjaya menemui tempat di mana kereta itu berhenti dan membawa mereka pulang ke rumah mereka.
Jadi apa yang diberitahu oleh iblis di dalam sms yang diterima pada jam 12.45 malam tadi adalah benar-benar berlaku.  Kejadian yang berlaku telah dirancang terlebih dahulu oleh iblis agar Pesakit A, isteri , ibu dan kakaknya gagal untuk datang ke klinik saya pada malam itu.  Iblis menggunakan badan Pesakit A pada malam itu untuk berkomunikasi dengan saya melalui sms talipon bimbit Pesakit A.  Tetapi yang anehnya, selepas iblis menghantar semua sms melalui talipon bimbit Pesakit A, semua pesanan sms yang dihantar kepada saya atau diterima dari saya telah dipadamkan dari talipon bimbit itu oleh iblis itu.  Bila saya tanya Pesakit A pada keesokan hari berkenaan pesanan sms tersebut, Pesakit A langsung tidak mengetahui tentang pesanan sms berkenaan dan salinan sms itu tidak ada di dalam talipon bimbit dia.
Kisah yang saya ceritakan di atas adalah kisah benar dan pengajaran yang hendak saya sampaikan di sini adalah berkenaan pengaruh jahat dan dasyatnya kuasa iblis dan syaitan.  Iblis boleh mendorong kita untuk membuat apa sahaja tetapi yang boleh melawan pengaruh iblis itu adalah iman dan akal fikiran kita.  Tuhan memberi kita otak dan akal fikiran untuk kita fikir apa yang baik dan apa yang tidak baik.  Sekiranya iman kita kuat dan kita patuh akan perintah Allah SAW, insyaAllah kita kita dipelihara daripada pengaruh iblis dan syaitan.  Walau bagaimanapun kita jangan “under estimate” apa yang iblis boleh lakukan kepada kita.
Saya percaya banyak kes-kes pelik dan kes-kes misteri yang berlaku seperti kes pembunuhan beberapa beberapa orang ahli keluarga di Negeri Sembilan baru-baru ini adalah kerana pengaruh iblis.   Olek kerana orang yang siuman tidak akan melakukan pembunuhan sedasyat itu.   Iblis dan syaitan adalah musuh kita dan iblis telah berjanji akan menyesatkan anak-anak Adam sehingga hari kiamat.   Tetapi kadangkala bukan iblis yang boleh mendorong kita membuat maksiat dan dosa, tapi nafsu dalam diri boleh mempengaruh kita membuat benda-benda yang tidak baik.  Mengawal nafsu adalah salah satu dari dugaan kita.
Hj. Lokman
6 October 2010
http://blog.fs-alpha.com/?p=142

Saturday, August 13, 2011

Najwa Latif Memang Terbaik!!!


Mimpi Ku Bermakna....

Semua manusia dalam dunia ni pernah bermimpikan...
Tapi ada tak mimpi yang paling kalian semua tak dapat lupakan ssehingga kini?
MK ada satu mimpi yang takkan MK lupakan sampai mati..
Meh MK story.....

Tarikh tak ingat tapi tahun ingatlah...tahun 2005..awal tahun...
Satu malam MK tidur dan datanglah satu mimpi....
MK dibawa ke satu tempat...tak tau kat mana....
Yang bawak MK adalah dua cahaya di sebelah kiri dan kanan...
Tapi tak tau siapa mereka...dia orang bawak MK kat tempat tu...
Suasana kat tempat tu agak suram sikit....berkabus....
Waktu MK berjalan ke tempat tu...ramai orang...
Tapi mereka semua terpaku je...berdiri tegak dan diam disitu...
Mereka semua menutup mata ibarat macam tidur berdiri la....
Mereka semua cantik-cantik....
Kulit putih mulus...bibir merah merekah bak delima....rupa jelita dan kacak...
Tapi yang wanita bertelekung putih...yang lelaki berjubah dan berserban dikepala....
MK terus menuju ke sebuah tangga yang agak tinggi....
Cahaya tadi bawa MK naik tangga tersebut....
Sehinggalah terjumpa satu pintu yang besar dan tinggi....
Pintu tersebut tidak tertutup rapat....dan ada cahaya yang bersinar-sinar keluar dari
celahan pintu tersebut.....
Pintu itu dijaga oleh seorang wanita bertelekung putih...dia berdiri tegak dan memejamkan mata...
Wanita itu juga sangat cantik...kulitnya putih mulus..bibir merah delima...
MK pun nak tolak la pintu besar tu...nak masuk ke dalam....
Tiba-tiba wanita penjaga pintu itu membukakan matanya...sungguh bersinar mata dia
dan berwarna biru langit....
Dan wanita itu berkata pada MK...
"Hanya Orang Yang Beriman Kepada Allah SWT dan Rasullullah SAW 
Sahaja Boleh Masuk Ke Dalam"
SUBHANALLAH....MK terkejut lalu tersedar dari mimpi tersebut...
lantas kedengaran suara azan subuh....
Sayu dan pilu hati MK...mungkin Allah SWT menyayangi MK
dan mahu MK tingkatkan lagi amal ibadat kepada-Nya....
Mimpi ini sentiasa mengingatkan MK supaya tidak mudah lalai....

MK harap ia juga dapat menjadi pengajaran pada kalian ye...ok babaiiiiii....

Tatkala Tuhan Memberi Petunjuk Kepada Hamba-Nya

Friday, August 12, 2011

Terasa Hati Lah Pulak!!!!

Ello guyszz!!!
MK di sini....wah nak tiru AC Mizal la tu...Tak Malu Wekkkk!!!!
Oh dear...today i want talking about...Terasa Hati..
U know what is TERASA ???
Yezzz that's right....
Entry kali ni MK taip short & simple je ok...
Tak mau taip panjang berjela-jela....
If have somebody yang terasa hati bila baca entry MK yang lepas2 tu...
maknanya ia ada kena mengena dengan anda...
So...bagi MK ini adalah pendapat sahaja....
Secara tidak lansung merupakan teguran daripada MK...
If u think MK tak layak untuk tegur kesalahan sesapa pun...It's up to U...
For me, tanggungjawab sebagai sesama Muslim telah dilaksanakan iaitu...
Orang Islam wajib berpesan-pesan kepada sesama Islam...
MK pun leh terima if have people tegur kesalahan MK dah buat...
I always think positive because i know yang orang tu tegur untuk kebaikan...
dan supaya kita tak ulang kesalahan kita lagi....
Kalau U tak leh terima lantak u all lah....
I tak heran pun...janji tak usik gaji bulanan I....Hahahah....(Gelak Jahat Bulan Pose)
Ok lah tak mau melalut banyak sangat...batal puasa MK!!!

"Sape Makan Cili, Terasalah Pedasnya!!!"

Tuesday, August 9, 2011

Ya Allah....Ampunilah Segala Dosa Kami.....




Ya Allah.....
Kau ampunilah segala dosa Ku.....
Kau ampunilah segala dosa Suamiku.....
Kau ampunilah segala dosa kedua Ibu & Bapa Kandung Ku.....
Kau ampunilah segala dosa kedua Ibu & Bapa Mertua Ku.....
Kau ampunilah segala dosa Adik-Beradik Ku.....
Kau ampunilah segala dosa Adik-Beradik Ipar Ku.....
Kau ampunilah segala dosa Datuk & Nenek Ku.....
Kau ampunilah segala dosa Saudara-Mara Ku.....
Kau ampunilah segala dosa Guru-Guru Ku.....
Kau ampunilah segala dosa Sahabat-Sahabat Ku.....
Serta Kau ampunilah segala dosa Kaum Muslimin & Muslimat, Mukminin & Mukminat.....
Sama ada mereka yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.....
Kerana hanya pada-Mu Aku bermohon.....
Makbul & Perkenankanlah doaku ini Ya Allah.....

Amin Ya Rabbal A'lamin.....

Monday, August 8, 2011

Warkah Buat Saudaraku Di Palestin....

Assalammualaikum wahai saudaraku.....

Rindu sekali hati ini untuk bertemu menatap
wajah-wajah kalian.
Resah benar hati ini ingin tahu kondisi kalian semua.
Pilu sungguh hati ini pabila aku mendengar khabar
kurang enak tentang kalian disana..

Wahai Saudaraku.....

Apakah kalian semua lena tidur dibuai
mimpi yang indah sepertiku disini?
Apakah kalian semua cukup makan & minumnya
seperti aku disini?
Tenteramkah jiwa raga kalian disana?
Aman damaikah suasana kalian disana
menikmati kehidupan dunia ?

Wahai Saudaraku.....

Tatkala kalian dihujani peluru-peluru
yang tiada matanya.
Tatkala kalian menghadapi kekejaman dan
kerakusan manusia bertopengkan syaitan dan iblis!!!
Tatkala kalian dihina dan diherdik di bumimu sendiri.

Sedangkan aku disini gusar serta gundah gulana
mengenangkan nasib yang menimpa kalian.
Tidak sanggup mata ini melihat perit jerih kalian.
Tidak sanggup telinga ini mendengar rintihan pilu kalian.
Tidak sanggup!!!

Lemah dan longlai anggota tubuh
disaat kalian berlari menyembunyi diri
daripada hentaman kejahatan makhluk
yang tiada hati perutnya...

Wahai Saudaraku.....

Mengapa mereka memperlakukan kalian seperti binatang?
Apa dosa kalian pada mereka?
Apakah mereka tidak pernah berfikir sejenak?
Kalian insan yang tidak berdosa menjadi mangsa..
Mengapa!!!

Wahai Saudaraku.....

Andaikata jika diizini Tuhan Yang Maha Esa...
Akan aku jadikan sekujur tubuhku ini
benteng pertahanan kalian...
supaya peluru yang tidak bermata itu
tidak akan tembus pada anggota kalian...

Andaikata jika diizini Tuhan Yang Maha Pengasih...
Akan aku bela nasib kalian..
bersama berjuang sehingga ke titisan darahku yang terakhir...

Andaikata jika diizini Tuhan Yang Maha Berkuasa...
Akan aku tentang manusia-manusia keparat!!!
Dan akan aku habiskan riwayat mereka
sehingga hancur lulur tulang benulangnya...

Wahai Saudaraku.....

Hentikan menitis air matamu...
Janganlah kalian semua patah semangatnya...
Janganlah kalian semua berundur!!!

Tentanglah mereka disaat kalian masih berdaya...
Seranglah mereka walaupun terpaksa kalian
mengheret tubuh yang hancur dibedilnya..
Gagahlah kalian memerangi
suku-suku Dajal berhati busuk!!!

Wahai Saudaraku.....

Aku sentiasa tadahkan tanganku &
panjatkan doa kehadrat Yang Maha Agung..
Memohon agar kalian diberi kesejahteraan
dan kemenangan kelak...

Aku percaya saudaraku...
Allah SWT senantiasa bersama kalian semua....
Para Malaikat yang taat kesetiannya
melindungi kalian semua...
Rasulullah SAW yang sentiasa
mengingati umatnya ada bersama kalian...
Alam semesta yang tidak henti berzikir
pada Tuhan Penciptanya mendoakan kalian...

Percayalah saudaraku...
Semua ujian ini adalah sementara.
Dunia yang fana bakal tamat riwayatnya.
Pabila kalian bergelar para syuhadah.
Syurga Tuhan nan Indah menanti kalian disana.
Itulah kehidupan abadi.

Semoga Kalian Tabahkan Hati....

Ikhlas Daripada Saudaramu...



Sunday, August 7, 2011

Khas Buat Orang Penyibuk!!!!

Cik Epal...I Kagum Dengan U!!!!

Okey entry kali ni bukanlah untuk kasi gempak bergegar satu Malaya...
Tapi MK just nak story sikit pasal Blogger Terkenal Malaya ni...
MK adalah peminat No.1 Blog Cik Epal..Cewahhh....
Bukanlah nak cari publisiti murahan ye...


MK dah follow blog dia ni dah lama dah tau....
Tak pernah pun jemu baca entry dia....
Memang hari-hari mesti bukak blog Cik Epal...
Kalau tak bukak sehari rasa lain macam la...
Ibarat MK dah jadi ketagihla nak baca entry kt blog dia...


Kenapa leh jadi camni ye???
Pelik la...Ke Cik Epal Ada pakai khidmat bomoh pengasih...????
Kah..Kah...Kah...jangan marah Cik Epal...MK gurau saja...
MK buat blog ni pun pasal dapat semangat dari Cik Epal lah....
Ehhh...Cik Epal tak kenal MK lah....

 Orait...pendekkan story kenapa MK Suka Bangat Sama Itu Cik Epal ialah :-


1) Blogger Yang Sempoi :-
Yes dia memang sempoi...
bila baca setiap entry dia kita mudah faham apa yang nak disampaikan...
Kalau tak caya cer terjah blog dia...


2) Identiti Tersendiri :-
Cik Epal memang ada identiti....
Dia tak pernah tiru blogger yang lain...
Orang ramai kenal dia sebab identitinya lah...
Jadi diri sendiri adalah yang terbaik!!!


3) Ada Entry Berunsur Nasihat :-
Ya MK suka orang yang selalu ingat mengingati orang lain...
Terutama ke arah kebaikan...
Lagipun memang kewajipan orang Islam untuk berdakwah & berpesan-pesan
sesama muslim...

4) Seorang yang Kelakar :-
Hahahah...bagi MK dia memang klakar...
walaupun tak pernah kenal or jumpa...tapi melalui blog pun MK tau yang dia seorang yang funny...
Tapi bukanlah dia suka buat lawak bodoh ye...Lawaknya juga ada unsur nasihat ok...


5) Blogger Yang Berani Mati :-
Fuuuyoooooo!!! Cik Epal memang berani mati beb!!
Gua respek Lu!!
Kadang-kadang selamba badak dia je kutuk orang lain...
Tapi memang respek habislah...
Dia kutuk orang pun bukan sebab saja nak cari gaduh...
Tapi sebab nak betulkan yang salah...
Macam kes budak yang menyamar jadi Juliana Evan tu la...
Kalau korang nak tau kes ni pasal apa g la baca blog Cik Epal ni...


Okey Kalian..sebenarnya ni baru cikit MK story pasal Cik Epal...
Malas nak story panjang2...
Tapi list kat atas tu antara sebahagiannya lah...kenapa MK kagum sangat dengan dia...


Sekali lagi ingin MK tegaskan entry ni bukan nak cari publisiti...
tapi cuma luahan saja...just nak share dengan you all...
Kalaulah Cik Epal baca entry ni pun...
MK nak ucapkan bebanyak terima kasih coz Sudi baca Blog MK yang biasa ni...
Almaklumlah...Cik Epal is The Famouse Blogger In Malaysia....
MK tak setaraf dengan dia...jauh panggang dari api...
Cewahhh....


Apa-apa pun Cik Epal memang Idola MK skang...
Teruskan berblog Cik Epal...Kami setia membaca...
Wah...wah...wah....


I Like Cik Epal!!!!!

Ha ni lah tuan empunya Blog cikepal06.blogspot.com
**ciplak picture u cik epal...jangan marah...halalkan ye..**

Saturday, August 6, 2011

Bila Anwar Hadi Menyanyi...

The New Vlog by Matlutfi90's !!!!

Muka Tidur!!!

Korang tahu macam mana rupa korang waktu tidur???
Kalau tak tahu nanti mintak tolong sape-sape tangkap gambar
korang mase korang tengah tidur....
Pastu tengoklah cantik ke tak....
Tapi konfem buruk punya...
hahhaha...kalau dah tido takkan leh kontrol ayu@macho lg kot.....
dah tak sedor weiiii!!!!

Pakwe Kintan @ PK memang muka kuat tidur..
dan stail mulut mase tido adalah berbentuk huruf "u terbalik" @ "n"...ce perhatikan...

Okey Selamat Malam Awak-Awak Sumer!!!!!

Ooppss!!! Cinta Kamu Terlarang....

Okey kalian......
Entry kali ni MK nak story about Cinta Terlarang...
Mesti bermacam-macam benda yang ada dalam kotak fikiran bila
story bab ni...


Tak pe MK terangkan ye..Cinta Terlarang yang MK nak story ni
bukanlah cinta yang dihalang oleh family or parent tu..bukan cinta antara dua darjat...
This is about...heheheh...Cinta Homoseksual la....
Cinta yang dilarang & ditegah oleh agama Islam...
Atau lebih dikenali sebagai pasangan Gay or Pengkid/Lesbian...


Na uzubillah....
Sebenarnya penyakit ni dah berlaku sejak zaman nabi lg...
Kadang-kadang MK pelik jugak...benda ni dah diceritakan dalam Al-Quran
Tapi mengapa kita tidak menjadikannya iktibar...


Okey mari kita list kan akibatnya jika kamu terlibat dalam gejala sosial kurang sihat ni. Antaranya:-


a) Dimurkai Allah SWT :-
Sebagai kaum muslim kita wajib mengamalkan "Amal Makruf Nahi Mungkar".
Dan benda ini jelaslah satu kemungkaran dan berdosa besar jika melakukannya...
Tapi MK selalu bertanya dalam hati dieorang ni tak takut Tuhan ke?
Tak takut ke kalau Tuhan turunkan azab nanti?
Allah SWT marah pada mereka yang mengamalkan cara hidup sebegini...




b) Hati Tidak Akan Tenteram :-
Bila kita terjebak dengan benda macam ni...
Hati kita akan resah dan gundah gulana...
sentiasa rasa yang orang lain kutuk kita je kan...padahal orang tak cakap pape pun...
Ibarat bersangka buruk pada orang lain la...
Kalau dieorang cakap "Ikut Suka La.Kami Bahagia Apa"
Memangla korang bahagia, tapi percayalah itu hanya sementara je...
Cinta macam ni takkan ke mana pun...
Mungkin didunia ni kamu bersuka-ria,tapi di akhirat sana tunggulah azab Tuhan...


c) Masyarakat Memandang Serong :-
Golongan seperti ini akan dipandang hina oleh masyarakat...
Dieorang mungkin dipulaukan..tak kira la samaada keluarga,kawan-kawan,jiran 
dan sebagainya...
Dieorang mungkin akan cakap "Lantak Kami lah. Kubur Masing-Masing"..
Kalau gitu MK akan balas "Sebab kubur masing-masing la aku nasihat,Aku takleh tolong
                                          kau nanti. Kalau kubur kita sama aku leh jugak tolong kau, 
                                          merayu pada malaikat jangan belasah kau"...


d) Akan Tersebar Pelbagai Penyakit :-
Haaa...antara penyakit yang leh tersebar dari hubungan sejenis ni 
ialah penyakit kelamin...
mesti korang tak caya kan...
Kalau dah bercinta jenis gini..ditambah syaitan iblis menghasut..
mestila akan terbuatkan..tau apa??zina la...
Zina tu bukan khas untuk hubungan seks je...yang ringan2 pun dikira zina jugak..
paham tak??tak paham sudah!!


e) Umat Islam Tidak Akan Berkembang :-
Nape MK cakap camni...memangla..kalau dah bercinta sejenis
Macam mana nak dapat zuriat??..
zaman sekarang mungkin banyak teknologi canggih untuk dapatkan anak
pada pasangan yang sejenis..tapi adakah zuriat itu halal di sisi agama..
Dan lagi satu zuriat yang dihasilkan tiada kualitinya...
Kualiti apa?macam-macamlah..peribadinya,sifatnya,akhlaknya..dan lain-lain


Jadi apakah pandangan kalian terhadap isu ni??...
Mungkin sesetengah pembaca akan marah dan tak setuju dengan pendapat MK..
Tapi kita kan saudara seagama..sewajibnya kita saling nasihat-menasihati...
Jika ada yang tak betul kita mesti betulkan...


Ermmm...Okeyla dah masuk waktu berbuka puasa ni...
MK nak berbuka lu...tak baik lambat-lambat kan...


So hidup didunia ni hanyalah sekali saja...
Biarlah kita tinggalkan dunia ni dengan perkara yang penuh makna dan bermanfaat
Supaya di akhirat kelak tiada penyesalan...

Firman Allah;
"Kaum Nabi Lut telah mendustakan peringatan dan amaran. Sesungguhnya Kami telah menghantarkan kepada mereka angin ribut yang menghujani mereka dengan batu kecuali keluarga Nabi Lut. Kami selamatkan mereka (dengan menyuruh mereka keluar dari situ) pada waktu jauh malam sebagai limpah kurnia dari kami. Demikianlah Kami membalas orang-orang yang bersyukur. Dan sesungguhnya Nabi Lut telah memberi amaran kepada mereka mengenai azab seksa kami tetapi mereka tetap mendustakan amaran-amaran itu" (Surah Al-Qamar : 33-36)
Ini bukan cinta terlarang ok..ni adikku!!!


"Renung-Renungkan & Selamat Beramal"

Friday, August 5, 2011

SUKA UNGKIT - MENGUNGKIT???

Pernah tak korang berdepan dengan orang yang suka ungkit - mengungkit ni??
Selalunya dieorang ungkit hal apa?? Macam-macam la kan...

Pasal duitla, pasal bagi pinjam baju la, pasal bagi pinjam kereta la, pasal belanja makan la, pasal tolong bayar bil bulanan la, tolong repair mangkuk jamban rumah la...Haaa banyak kan benda nak diungkit ni...

Tak kira la ungkit hal apa pun...terutama sekali kebaikan yang pernah dieorang buat walaupun benda tu kecik je..

MK & PK pun pernah lalui situasi camni..MK & PK pun mengaku jugak yang diri sendiri pun pernah mengungkit kat orang yang pernah kami tolong...hehehhe...

Tapi biasalah kan kita semua manusia biasa je..tak lari daripada sifat yang lemah ni..tapi kita boleh perbaiki diri kita kan...jadi yang lebih positif..

Cuma kadang-kadang kita mesti tak puas hati jugak kalau orang ungkit hal kebaikan yang dia dah pernah buat pada kita dulu...

Menurut pandangan MK punca sebenar manusia ni suka sangat ungkit-mengungkit adalah :-

1) Tidak Pernah Ikhlas Dalam Membuat Kebaikan :-
     Kita mesti rasa yang orang macam ni rupanya tak ikhlas buat baik pada orang lain...
     Pastu cara dia bercakap macamlah kita ni tak pernah tolong dia lansung..
     Hellooo...Dalam dunia ni kita semua saling memerlukan..
     Hari ni kau tolong aku dan hari esok aku tolonglah kau pulak..
     So tak payahla nak ungkit-ungkit segala kebaikan yang pernah kita buatkan..
     Dah elok-elok Tuhan bagi pahala pasal kita membantu orang lain, tak pasal-pasal pulak kang
     Tuhan tarik balik segala pahala tu..haa kan dah rugi..

    " Hanya Amalan yang Ikhlas Diterima Oleh Allah SWT "


2) Miliki Perasaan Riak & Takbur (Bangga Diri):-
    Lagi satu masalah orang yang suka sangat mengungkit ni adalah dia bangga dengan
    kebaikan yang dah dia buat tu...
    Ish..ish..ish..tak baik tau bela sifat macam ni dalam hati dan diri...
    lebih baiklah bela kucing ,arnab ,harimau...eh harimau makan orang MK...taknakla!!!
    Ini kan salah satu sifat syaitan dan iblis yang dilaknat Allah SWT..
    Tuhan marah pada orang yang bersifat macam ni...
    Nanti bila mati bumi dan langit tak nak terima baru padan muka..
    tergantung je la sampai tiba hari kiamat..

   **Surah : Al-Qashash       Ayat : 76
(Ingatlah) ketika kaumnya berkata kepadanya: "Janganlah kamu terlalu bangga;
sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang terlalu membanggakan diri".

3) Ingin Mendapat Perhatian (Publisiti Murahan) :-
    Haa.. kes yang ni pulak adalah untuk orang yang suka mengungkit
    di depan khalayak ramai..
    Tak kira la depan mak ayah, adik beradik, sedara-mara,
    kawan-kawan, jiran tetangga dan lebih teruk lagi
    depan orang ramai kat shoping mall atau terminal bas..
    Lagipun dia mungkin nak satu dunia tahu bahawa
    dia telah berbuat kebaikan pada orang lain.
    Cuba bayangkan kalau kita kat tengah orang ramai,
    tiba-tiba kawan kita mengungkit yang dia pernah tolong kita dulu..
    pastu cakap dengan nada yang kuat macam pakai pembesar suara..
    mesti kita malu pada orang..eiii manalah nak letak muka ya..
    rasa nk tumbuk je muka budak mengungkit tu...
    Perbuatan ni keji sungguh..

4) Tidak Muhasabah Diri (Tak Sedar Diri) :-
    Kah..kah..kah..sebenarnya orang yang suka mengungkit ni
    memang tak pernah muhasabah diri sendiri..
    kalau orang pahang cakap "tak kador diri"..
    Mungkin dia fikir yang orang lain tak pernah tolong dia lansung waktu dia susah..
    Asyik fikir diri dia je yang dah banyak tolong orang lain...
    Kemon..Kemon..Kemon laaa...
    adakala kau pun perlukan orang lain jugak waktu kau susah kan...
    Tak semua masalah boleh kita selesaikan sendiri...
    kadang-kadang kita perlukan bantuan orang lain jugak..
    So tak payah nak ungkit sangatla kebaikan yang korang pernah buat...

Betul tak apa yang MK list kat atas tadi??
Eleh kira betul la ye..kalau salah pun korang kena cakap betul jugak sebab..............











 
 Inikan blog MK..Suka hati laaa!!! Muhahahha..
PK pun angguk je tanda setuju...
dia tak boleh geleng kepala sebab MK ini Bini a.k.a PA dia...hehehe..
dah..dah..jangan hang nak merapu lebih-lebih bulan puasa ni MK...
yang sudah tu sudahlah...

Sebenarnya banyak lagi yang nak MK cerita dengan korang..
tapi lain kali lah ye..entry lain plak..
MK letih la taip..almaklumlah sekarang bulan Ramadhan..
Letih, Lapar, Haus semua ada (Cisss!! macam kau sorang je puasa) hahaha...
Takpe sekarang jam dah menunjukkan pukul 3.45 ptg..
Tahan MK jap lagi berbuka kau melantakla bebanyak ye...
(**P/S : Jangan Tiru Aksi Ini Amalan Syaitan**)


PESANAN PENAJA :"JAUHILAH SIFAT UNGKIT - MENGUNGKIT. NANTI DIBENCI ORANG"

*MK = Makwe Kintan
*PK = Pakwe Kintan