Thursday, February 9, 2012

Menokok Tambah

Beberapa hari lepas. Suamiku turun kebawah blok rumah kami. Saja sedut angin. Jenjalan ketepi blok lalu ternampak beberapa skru yang dah berkarat bersaiz paku tekan bertaburan di lantai. Lalu suamiku kutip. Dilihat perbuatannya itu oleh 2 orang penghuni rumah bawah kami. Suamiku dimarahi kerana benda tu tidak boleh dikutip. Ok fine suamiku letak balik benda yang berterabur tu. Naik ke rumah kami dan diceritakan kejadian yang berlaku tadi. Ok aku faham dan hanya mampu cakap "sabarlah abang"...

Tak kami duga. Penghuni yang telah marahkan suamiku membuat aduan kepada pegawai aku di ofis dan menuduh suamiku mahu mencuri. Curi apa? curi kabel elektrik kononnya. Mereka jugak cadangkan supaya kes itu dilaporkan kepada polis dan aku serta suami dihalau dari kuarters tersebut. Alasannya mereka takut akan keselamatan harta benda mereka terancam. Pihak atasan dah buat semakan ditempat kejadian dan telah mengesahkan tiada barang yang hilang pun. Aku dipanggil oleh 2 orang pihak atasan untuk mengetahui cerita sebenar. Lalu aku ceritakan sehabisnya apa yang suamiku ceritakan tempoh hari. ..ok ceritaku dan aduan mereka memang berbeza.

Aku geram memang sangat panas  hati..suamiku difitnah sampai begitu sekali..kejamnya kau manusia..suamiku hanya mengutip skru yang dah berkarat lalu diletakkan balik selepas dimarahi tapi difitnah mahu curi kabel. Lepas tu kau cadangkan laporan polis dibuat. Aku rasa kalau polis tu tau hal sebenar konfem polis dah gelak guling-guling tau. Kau cadangkan halau aku dan suami dari rumah tu. Fak Mu..aku pun bayar rumah tu tolak gaji ok. Potong elaun ITP dan COLA...suka hati kau je...apa masalah kau...aku tak pernah kacau dan amik tau hal kau lah manusia...hebat kau menokok tambah cerita...

Kau kerja taraf profesional..kau belajar tinggi...tapi rupanya kau berhati busuk...mulut longkang...menokok tambah cerita sebenar sehingga aku gelar kau "Pengadu Domba"...buat fitnah...jadi aku panggil kau "Keling"...sebab suka putar belit cerita...

Aku pun tak pasti macam mana hati budi penghuni blok aku tu...mungkin tak semua yang busuk..tapi ada jugak yang berperangai bangkai...pernah 2 bulan lepas..kami balik malam dari kampung..sampai kat kuarters parking motor kat bawah blok...tempat parking lampu jalan rosak...dan keadaan gelap...penghuni ramai balik kampung cuti sekolah...maklumlah guru kan...jadi tinggal 2 buah rumah je yang ada orang...rumah aku dan rumah bawah...suamiku buat keputusan parking bawah blok tempat yang ada lampu...senang nak tengok motor takut pape jadi...Pagi esok kami tengok tayar motor dah pancit...tolak ke kedai repair...tauke cakap tayar motor tu ada orang dah buangkan anginnya...terkejut dengar...

Kalau ye pun marah kami parking bawah blok apasal tak bagitau face to face atau letakkan nota...ni tak terus kau pancitkan tayar tu...nampak sangat hati kau bangkai...manusia apa lah mereka ni...

Mulai skang aku dah berhasrat takkan duduk lama dalam daerah ni...nak mintak sambung belajar atau nak mintak posting tempat keje lain...kalau boleh luar pada pahang ni...tapi aku maafkan apa yang manusia tu buat pada kami...redha jelah...

7 comments:

LydSunshine said...

Kat Pahang ke kejadian ni? Ish... aku sebagai org Pahang merasa tercalar imej. Perangai apa mcm gitu ye. Buruknya hati.

CINTA UNTUK KITA said...

sbr kak.. sbr... jiran zmn skrg ni mmg tak bleh nk baca prngai diorang.. sama je semua, macam lalang.. jap2 baik dgn kita jap ktuk2 kita.. hmm sbr je ek kak.. tak esok lusa, ada hr yg diorang semua akn kena balik. Allah tu nmpak semuanya n Dia tau la bila nk blas semua prbuatan bsuk jiran2 tu.. ni sy brckp depands pnglaman sndri..

Makwe Kintan said...

LydSunshine...aku pun org pahang..lagi malu nak ngaku..pasai tu nak kuar pd pahang ni...^__^

Makwe Kintan said...

Cinta Untuk Kita...tengs for your support & Attention...^__^

psst my secret said...

wah akak,pnjangny entri..best blog akak ni..suke :)

Anonymous said...

lets joint 1st ga petakbunga.blogspot.com

Anonymous said...

ngtlets joint 1st ga petakbunga.blogspot.com