Thursday, February 2, 2012

Sudah Jatuh Ditimpa Motor

Ibarat pepatah melayu lama "Sudah Jatuh Ditimpa Tangga". Tapi kali ni aku modenkan sedikit pepatah kurun ke berapa entah lah. Perkataan tangga ditukar dengan motor. Ini alkisah semalam punya hal.

Malam tadi selesai memasak dan sambil menunggu kepulangan suami tersayang. Pintu rumahku diketuk. Aku bingkas berlari anak ke pintu utama dengan perasaan yang sedikit berdebar. 'Dup..dap..dup..dap...' jantung berdegup laju sedikit daripada biasa. Aku memberanikan diri seraya bertanya..."Siapa tu?"...lantas soalan aku dijawab.."Abang ni Sayang..." Fuh lega sedikit rasanya..suamiku dah pulang. Tapi selalunya dia akan bersiul sambil naik tangga ke tingkat 4 rumah kami..dah memang pe'el dia..lepas tu akan bagi salam...tapi kali ni tak pulak...Pantas aku buka kunci pintu.

Terkejut melihat keadaan suamiku. Seluar Jeans koyak dilutut kanan dan berdarah. Cepat-cepat aku sambut suami. " Kenapa ni abang? Luka-luka ni..." suami aku tak menjawab pun..masuk je terus ke bilik air dengan jalan terencot-encot...

Aku perhatikan tubuhnya. Banyak luka berdarah..siku, lutut, ibu jari kaki, dagu, dan sedikit calar dibadan...debar tadi lebih laju pulak...

Aku pun berkejar ke bilik dan ambilkan tuala serta kain pelekat. Aku beri pada suami sementara dia membersihkan badannya yang agak comot...

Bila suamiku keluar dari bilik air..aku ambilkan minyak gamat dan mahu sapukan pada luka itu...tak berpuashati...tanya lagi..."Abang kenapa? Ok tak ni..."...barulah dia menjawab..."Abang jatuh motor..kat selekoh tadi tengah bawak tiba-tiba jatuh sebelah kanan dan heret abang. Motor pulak hempap abang. Tu yang teruk sikit ni..jalan tu licin kot..mungkin ada minyak kat jalan tar tu.."

Sedih tengok keadaan suami...sudahlah jatuh ditimpa motor pulak..malam tadi aku sudah menjawat jawatan baru...menjadi Jururawat Tak Terlatih tanpa gred untuk suami...sapu ubat dan suapkan dia makan...aku nak bawa dia ke hospital..supaya luka tu dicuci oleh jururawat...lagipun takut jangkitan kuman...dia berkeras tak mahu pergi...katanya jururawat hospital ganas...cuci luka kasar...takut sakitlah tu kan...bagi aku adatlah...dah nama jururawat...takkan nak berlembut...kerja semua kena pantas..ramai pesakit lagi tunggu...

Malam tadi tak lenalah aku tidur..sebab risaukan suami...dia tak dapat tidur jugak...baru terasa bisa luka-luka tu tengah malam...Hari ini aku tak bagi suami pergi kerja...duduk rumah...makan aku siapkan untuk dia...rehat jelah ye...tapi hairan jugak aku...tengok keadaan motor tak teruk sangat...cuma cermin sisi je pecah...

Mungkin sudah suratan Ilahi...redha...

p/s: Semoga abang cepat sembuh...

4 comments:

nanabyte said...

kesianny dia. saya doakan moga dia cepat sembuh eh sis :)

Chubby Hanna said...

KITA DAH ADD KAMU..

AMMAR YASIR said...

Gunung Everest. MENARIK KATA2 TU

Ayang Anim said...

itu la isteri... kena jadi semua sekali... tapi, semua tak terlatih.. kan?? apa pun moga pakwe makwe kintan cepat baik ye...