Thursday, January 3, 2013

Ketumbuhan ? Oh hati Janganlah Pilu....

Maafkan aku jika aku sekarang kurang untuk update entry baru. Aku tak seaktif dulu dah..kurang idea barangkali..

Aku lebih fikirkan keadaan diri sendiri sekarang ni..nak luahkan apa pun tak tau dah...sibuk nak selesaikan apa yang patut aku selesaikan. Rasa nak menitik air mata ni..tapi tahankan saja sebak dada...

Minggu lepas aku ke Klinik Pakar Obstetrik & Ginekologi HOSHAS. Kalau paramedik taulah apa mende tu..alah klinik pakar sakit puan la...

Doktor sahkan aku ada ketumbuhan pada belakang tiub falopio rahim. Ketumbuhan tu sebesar 7cm dan telah menyekat kedua-dua tiub rahim aku. 

Sebab tu aku tak dapat mengandung sampai sekarang. Perjalanan sperma ke ovum tersekat selama ini. Maka tidak berlakulah persenyawaan..fuhhh cakap macam budak blaja medic je..yelah dulu cita-cita aku nak jadi Jururawat..tapi mak tak bagi..nasiblah...

So 16/01/2013 ni aku akan masuk wad dan 18/01/2013 ialah tarikh aku akan jalani pembedahan..

Memang aku doakan semuanya selamat & berjalan lancar...tapi hati aku hari-hari terasa hiba sangat..

Cuma aku taknak tunjukkan pada orang sekeliling aku yang aku tengah sedih & runsing sebenarnya..aku buat muka bodoh je...ada jugak kawan aku pelik tengok aku dan tanya "Eh kau ni relaks je..macam tak risau pun"....aku jawab " Abis takkan aku nak meroyan plak"...hahaha

Suami aku plak cuba hiburkan hati aku..dia sedaya upaya tunaikan apa yang aku nak...aku cakap je nak apa & nak makan pe..mesti dia belikan...best gak kadang...aku tau dia risaukan aku...walaupun dia cuba buat muka se"happy" nya dan seperti tiada pape berlaku...aku tau dia cuma taknak aku sedih je...

Yang aku lebih risau bila doktor kata dia tak dapat nak pastikan sama ada tiub aku tu masih elok atau sudah rosak..kalau rosak maka peluang untuk aku dapatkan anak hanya melalui cara Tabung Uji (IVF) yang sudah sah makan kos RM10 ribu....

Aku redha dugaan yang Allah swt berikan pada aku & suami.. Jika aku ditakdirkan tiada anak didunia ni..aku cuma harap akan ada anak di akhirat nanti..Insyaallah kalau mampu kami nak ambil anak yatim untuk dijaga...

Aku tak mahu berputus asa lagi...Aku hanya mampu berdoa pada Allah swt supaya tiub tidak rosak...aku cuma kesian pada suami je..dia memang mahukan zuriat bersamaku...

Suami aku kata " Abang tak kisah kalau takde anak..takpelah kalau tu sudah takdir Tuhan kita terima saja...tapi abang taknak kehilangan sayang..abang taktau nak hidup macam mana kalau sayang takde nanti..."

Tapi jujur aku katakan..aku kini setiap saat teringatkan MATI....ajal maut ditangan-Nya....

Aku mahu lebih dekat dengan Maha Pencipta...Dia lebih tahu segalanya...Kerana aku tahu aku layak aku insan dipilih-Nya untuk pikul ujian ini..Terima Kasih Ya Allah...

Ketenangan
p/s : Kata Imam Syafie..."Berapa ramai manusia yang dalam kelalaian sedangkan kain kapannya terus ditenun"...






5 comments:

are_lin@yu said...

moga pembebedahan tu berjaya ya mk.ayu doakan...berat mata memandang berat lg bahu memikul..moga Allah permudahkan segala urusan mk.

Makwe Kintan said...

TQ ayu...=)

azizah :) said...

ya Allah ya Tuhanku... betapa besarnya dugaan akak.. akak sabar yer.. InsyaAllah semuanya berjalan lancar.. InsyaAllah keajaiban akan berlaku..yakin lah pada Allah.. sesungguhnya Dia mahu menguji tahap kesabaran kita..

LydSunshine said...

MakweKintan..... erm... tak tau nak cakap cemana. Sedihnya akak dengar. Patut la lama senyap. Apa-apapun yang Allah tentukan untuk awk, akak harap awak hadapinya dgn tabah ye? Ckp mmg la senang. Cuma akak doakan semuanya akan selamat dan berjalan lancar.

Makwe Kintan said...

Azizah Tq ye..akak akan kuatkan semangat...

Kak LydSunshine TQ jgk ye. sy menyepi cuma mahu carikan ketenangan di bumi Allah swt ni je..

sy pun doakan moga kalian berdua dikurniakan anak yag comel, sihat & baik akhlaknya...=)