Saturday, February 1, 2014

Kuantan Oh Kuantan

27/1/2014 yang lalu aku dan suami ke Kuantan, Pahang. Aku ada temuduga naik gred Penolong Akauntan W27. Selesai saja urusan penting tu awal dalam jam 10.30 pagi. Jadi suami bawa jalan-jalan sekitar daerah kuantan dan pekan bandar diraja. Seronok bukan main kami ni. Maklumlah sudah agak lama kami berdua tak makan angin macam tu. Masing-masing sibuk sangat dengan tugasan harian terutama akulah..hehe... apa yang sibuk sangat tak tahulah sampai takde masa nak bercuti-cuti Malaysia.. alahai..

Oh ye pasal temuduga tu nanti aku update entry lain ye.. sebab entry ni nak bercerita tentang makan angin bersama suami saja.. hihihi.. Takla segempak blog lain bila cerita tentang trip bercuti diaorang je mesti best kita baca, sampai kita pun excited nak pergi juga kat tempat diaorang pergi tu. Cuma tula masa dan kos selalu jadi kekangan.. kesian (simpati pada diri sendiri)   (-..-)

Okey lepas aku habis je interview, terus kami laju-laju turun dari bangunan Jabatan Akauntan Negara Malaysia Negeri Pahang kat Bangunan BSN tu. Perut aku tiba-tiba pedih sangat. Padahal aku dah sarapan masa singgah kat bandar Maran pagi tu. Sebab tu aku benci kalau berdebar. Mesti perut aku buat hal. Geram betul...

Kami menuju ke Esplaned Kuantan. Rasanya dulu-dulu orang panggil tempat tu Benteng Kuantan.. haaa ni mak aku la bagitau.. kalau dia tipu maknanya aku pun tipu jugaklah. Tapi takkan mak aku nak tipu aku kot.. eh eh berani ye kau nak kata mak kau "kencing" kau.. anak apa kau ni ? (-___-)

Kat esplaned tu biasa jelah tengok sungai dan kapal-kapal nelayan lalu.. tapi bau sungai tu tak best la.. kuat bau hanyir.. agaknya sebab selalu jadi laluan kapal kot.. sebab tu berbau kan..

Kemudian kami pusing-pusing kejap bandar kuantan, jalan jem jugak kat dalam bandar tu. Suami pun kata dia nak bawa aku pergi Pantai Sepat. Okey jugak aku pun setuju. Lagipun aku memang suka pantai. Aku tak suka tempat yang sesak-sesak ni. Serabut je rasa otak. Kami pun menuju kesana. Kat sana pemandangan cantik. Bagi aku pantai sepat ialah pantai paling cantik di kuantan. Berbanding dengan Pantai Teluk Cempedak, Pantai Balok dan Pantai Cherating bagi aku biasa-biasa je. Mungkin sebab kawasannya dah banyak yang terusik. Jadi kecantikan semulajadi kawasan tu dah hilang. Pantai sepat kurang orang datang situ. Tapi pemandangan memang awesome la.. Ramai juga ambil gambar wedding kat pantai tu. So memang sesuai untuk yang nak cari ketenangan macam aku ni. Kan best kalau suami aku bagi bawak bantal toto kat situ, mesti aku yang lena dulu.. ZZZzzz...

Eh terlena pulak aku menaip entry ni... hahaha (sambil lap air liur menjejeh) (-..-)

Dah hilang pedih perut aku tadi, kami teruskan lagi perjalanan ke daerah Pekan Bandar Diraja.. Suami aku kata nak cari makan tengahari, mula-mula tak rancang pun nak ke pekan tu, suami aku punya hal lah.. konon nak makan kat Pantai Sepat tu je.. Cari-cari kedai makan, banyak kedai tapi dia tu memilih.. sambil dia drive aku tunjuk " ha tu kedai makan, jom makan kat situ" suami jawab "tak best..kita jalan depan lagi"... aku tunjuk lagi still jawapan dia sama.. sampai kami tersesat kat Lapang sasar TUDM.. aku cuak dah, mana tak cuaknya papan tanda besar "AWAS KAWASAN BERBAHAYA"... silap-silap kalau kami terpijak bom ke, terkena peluru dari Jet TUDM ke, tak ke kau balik umah, family kau standby baca talkin je untuk kau.. takpe-takpe arwah baik orangnya.. haaa yo yo oooooo.....

Last-last sampai jugak kami kat bandar pekan tu. Semata-mata order nasi ayam dan air sirap je.. aku hangin je dengan laki aku ni.. punyalah memilih kedai just nak makan nasi ayam je ? WHAT THE FOOD ! nasi ayam kat pantai sepat tadi ada... taklah sedap mana pun.. Tapi aku tau suami aku tu sebenarnya nak berjalan je.. mengabiskan minyak petrol kan... redhakan aje... (-___-) Habis makan kami pun singgah masjid solat zohor dulu.. Teruskan lagi perjalanan sampai ke sempadan Johor.. Over tau suami aku ni.. Cuma yang aku ingat masa jalan kat pekan tu cuma Penjara Penor je.. tempat lain macam ingat-ingat lupa dah.. Okeylah pekan.. best jugak kan...

Dah puas ronda Pekan-Kuantan kami pun pulang. Lalu depan kem TUDM kat Batu 10 tu, konon nak lah ambil gambar Helikopter Nuri dari jauh tapi hampeh.. pagar kawasan tinggi sangat.. nampak kipas helikopter je.. kira okeylah tu.. kipas pun jadilah janji nampak.. haha..

Abaikan muka suami aku yang tengah comot tu ye.. dia makan kacang time tu sampai tersembur-sembur keluar, punya gelojoh.. nampak sangat tak berapa senonoh.. alahai laki sape ? segan nak ngaku aku..haha
Sempat lagi singgah Bandar Maran semula untuk minum petang. Sampai rumah terus dua-dua pengsan tidur..ponek weiii... well kan aku dah kata trip aku ni tak best pun macam blog orang lain.. korang yang baca konfem menguap-nguap kan.. tak teruja lansung cerita aku ni kan.. dah aku memang takde skill pun nak bercerita.. nasiblah korang baca.. hahaha.. dan aku nak bagitau satu lagi, minyak kereta aku tiba-tiba terjimat pulak.. Dari Temerloh-Maran-Kuantan-Pekan just isi minyak RM30 je.. kereta viva aku la.. pergi balik siap ronda-ronda lagi.. haaa minyak shell memang baguskan.. menepati trademark dia "Lebih kilometer dengan shell".. hehe promote ni.. check CPUV tadi dah bertambah Alhamdulillah rezeki.. okey jumpa lain entry.. bye..

LydSunshine said...

benteng mmg hanyir bau dia. Kalo buat elok2 mesti best tempat tu.

pantai sepat kotor skit kan, tak terjaga, tpi masih mengekalkan keasliannya lagi. Akak suka teluk cempudak sebab pasirnya putih.

Makwe Kintan said...

itula kak saya rasa benteng dh tak best mcm dulu.. ha ada tempat baru esplaned tg api.. lawa plak dioarg dh upgrade kawasan tu.. nti nk pegi la.. hehe ^___^